Czym jest oświetlenie przeszkodowe?
Oświetlenie przeszkodowe to kluczowy element oznakowania obiektów stanowiących przeszkody lotnicze, w konsekwencji przyczyniający się do zwiększenia bezpieczeństwa w ruchu lotniczym.
Według przepisów przeszkoda lotnicza powinna być oznakowana w taki sposób, aby jej rozmiar oraz kształt był widoczny dla zbliżającego się statku powietrznego z dowolnego kierunku. Oznakowanie obiektów lampami przeszkodowymi musi być zgodne z obowiązującymi przepisami, dotyczącymi bezpieczeństwa w ruchu lotniczym. Tymi regulacjami zajmują się takie instytucje jak Organizacja Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego (z ang. International Civil Aviation Organization – ICAO), Europejska Agencja Bezpieczeństwa Lotniczego (z ang. European Union Aviation Safety Agency – EASA) czy Federalna Administracja Lotnicza (z ang. Federal Aviation Administration – FAA). Oczywiście na terenie poszczególnych państw obowiązują również przepisy krajowe – w Polsce jest to Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 12 stycznia 2021 r. w sprawie przeszkód lotniczych, powierzchni ograniczających przeszkody oraz urządzeń o charakterze niebezpiecznym.
Rodzaj stosowanych lamp przeszkodowych zależy od typu i wysokości obiektu, stanowiącego przeszkodę lotniczą. Do tego typu obiektów zaliczamy m.in. wieżowce, maszty, kominy czy mosty, ale również elektrownie wiatrowe i linie wysokiego napięcia.
Lampy przeszkodowe, służące do dziennego oraz nocnego oznakowania przeszkód dzielą się na trzy kategorie w zależności od intensywności światła. Wyróżniamy odpowiednio:
- światła niskiej intensywności,
- światła średniej intensywności,
- światła wysokiej intensywności.
Dodatkowo światła można podzielić ze względu na kolor oraz rodzaj emitowanego sygnału świetlnego (tryb pracy lamp oraz światłość emitowanej wiązki światła, określany w prawie międzynarodowym jako „typ”). Lampy we wszystkich kategoriach dzielą się na następujące typy: A, B lub C.
Rodzaje oświetlenia przeszkodowego i ich typy
Oświetlenie przeszkodowe niskiej intensywności
Oświetlenie przeszkodowe niskiej intensywności używane jest do oznakowania nocnego obiektów, których wysokość jest mniejsza niż 45 m i do tego celu stosuje się dwa typy:
- A (kolor czerwony, tryb pracy ciągły, minimalna wartość światłości 10 cd) do oznakowania przeszkód zlokalizowanych na terenie i w obrębie lotniska,
- B (kolor czerwony, tryb pracy ciągły, minimalna wartość światłości 32 cd) do oznakowania wszystkich innych obiektów.
Oświetlenie przeszkodowe średniej intensywności
Oświetlenie przeszkodowe średniej intensywności stosowane jest w przypadku obiektów o wysokości od 45 m i występuje w trzech typach:
- A (światło białe, tryb pracy błyskowy, nominalna wartość światłości wynosząca 20 000 cd) służy do oznakowania dziennego w ramach uzyskania odstępstwa od malowania obiektu
- B (kolor czerwony, tryb pracy błyskowy, nominalna wartość światłości wynosząca 2 000 cd)
- C (kolor czerwony, tryb pracy ciągły, nominalna wartość światłości wynosząca 2 000 cd), które stosowane są jako oświetlenie nocne.
Oświetlenie przeszkodowe wysokiej intensywności
Oświetlenie przeszkodowe wysokiej intensywności stosowane jest do oświetlenia dziennego oraz nocnego obiektów, których wysokość przekracza 150 m. Lampy tego typu wyróżniają się bardzo wysokimi wartościami światłości w ciągu dnia – aż do 200 000 cd, natomiast w nocy osiągają poziom 2 000 cd. Oprawy pracują w trybie błyskowym, a kolor światła jest biały.
Charakterystyka oświetlenia przeszkodowego oraz dodatkowe funkcje
W asortymencie przedsiębiorstwa BSSTC.PL SP. Z O.O. znaleźć można oświetlenie przeszkodowe każdego rodzaju: niskiej, średniej oraz wysokiej intensywności. Lampy występują w kilku wariantach – poza wersją podstawową, istnieje możliwość wyboru oprawy posiadającej zintegrowany automat zmierzchowy lub funkcję sygnalizacji uszkodzenia elementów optycznych lampy. W ofercie znajdują się również lampy posiadające zintegrowany system sterowania opierający się o technologie GPS/GLONASS/BAIDOO, zapewniający pełną współpracę grupy lamp w ramach emitowanej wiązki świata. Oprawy tego rodzaju przeznaczone są głownie do użytku na elektrowniach wiatrowych lub innych obiektach wymagających synchronicznej pracy lamp. Na uwagę zasługuje też oprawa typu dualnego, łącząca w sobie funkcje oświetlenia dziennego (w trybie pracy błyskowej) oraz nocnego (w trybie stałym lub błyskowym).
Oferowane lampy mogą pracować na różnych zakresach napięcia zasilania – od 12 V AC/DC do 230 V AC/DC, a pobór mocy jest bardzo niski – przykładowo dla lampy niskiej intensywności typu B wynosi maksymalnie 2 W, a dla lampy średniej intensywności w trybie pracy ciągłym jest to tylko 25 W.
Lampy produkcji BSSTC.PL SP. Z O.O. spełniają wszystkie wymagania dotyczące pracy w trudnych warunkach, tj. posiadają stopień odporności na udary mechaniczne na poziomie co najmniej IK08, stopień szczelności lamp to IP65/IP66 lub wyższy, a czas życia aktywnych elementów optycznych wynosi powyżej 100 000 godzin. Oprawy są odporne na działanie wiatru i działają w skrajnych temperaturach, a dzięki warstwie antyutleniaczy, którymi zabezpieczone są obudowy lamp, wykazują również odporność na korozję.
Lampy znajdujące się w ofercie cechują się bardzo niską wagą oraz wielkością, co w rezultacie wpływa na łatwość instalacji w punkcie docelowym. Dodatkowym ułatwieniem w montażu opraw, są projektowane i budowane przez BSSTC.PL SP. Z O.O. konstrukcje wsporcze, występujące w kilkunastu wariantach. Możliwe jest też wykonanie indywidualnych projektów wsporników na życzenie Klienta.
Oferowane oświetlenie przeszkodowe realizuje wszelkie wymogi rozporządzeń wydanych przez ICAO, FAA, EASA oraz rozporządzenia Polskiego Ministra Infrastruktury. Są to zatem produkty spełniające wszystkie wymagania zarówno techniczne, jak i formalne, zapewniając bezpieczne i długie użytkowanie.